deuter Promise

Een interview met deuter CEO Robert Schieferle

Onder het motto ‘Veranderen betekent Verantwoordelijkheid nemen’ lanceert deuter haar nieuwe duurzaamheidsstrategie, die duidelijk deuter’s standpunten laten zien. Met wat zij de ‘deuter Promise’ noemen, neemt de gerenommeerde rugzak- en slaapzakkenfabrikant haar verantwoordelijkheid voor haar acties en het effect daarvan op mens en milieu.

Robert Schieferle, CEO van deuter, vertelt ons in onderstaand interview meer over de deuter Promise:

- Robert, wat betekent het begrip ‘duurzaamheid’ voor jou?
“Ondernemen moet in harmonie zijn met de mens en de natuur. Dat is het basisprincipe van duurzaamheid dat ten grondslag ligt aan onze hele bedrijfsfilosofie. Het gaat om het behoud van natuurlijke en menselijke hulpbronnen én het toepassen van verantwoorde praktijken. Het betekent het beschermen van plaatsen waar we van houden voor toekomstige generaties.”

- Welke maatregelen neemt deuter om duurzamer te worden?
“De deuter Promise is ons standpunt tegenover duurzaamheid. Natuurlijk zijn we allemaal verantwoordelijk voor ons eigen handelen en het effect daarvan op mens en milieu. Maar bij deuter gaan we nog een stap verder. Onder de slogan ‘Together for 360° Responsibility’ hebben we al onze huidige maatregelen en geplande doelen op het gebied van dierenwelzijn, klimaatbescherming, milieubescherming, werknemers, klanten en de samenleving geschetst. Bij alles wat we doen, streven we ernaar om hulpbronnen te sparen, productieprocessen te gebruiken die ecologisch duurzaam zijn, eerlijke werkomstandigheden en een zo lang mogelijke levensduur van onze producten te garanderen. En omdat we samen sterker zijn, werken we nauw samen met onze jarenlange partners in productie en productontwikkeling, en handhaven we de hoogste normen. Daarom zijn we o.a. lid van de Fair Wear Foundation, bluesign® en de Grüner Knopf. Daarnaast zijn we lid van het Duitse nationale partnerschap voor duurzaam textiel. We dragen ook actief bij aan milieu- en sociale projecten via samenwerkingen met 1% for the Planet, Climate Partner en EOCA, evenals via organisaties zoals Nepalhilfe of Blackpackers.”

- Welk percentage van het deuter assortiment is gemaakt van duurzame of gerecyclede materialen?
“Al jarenlang verhogen we het aandeel gerecyclede materialen dat in onze producten wordt gebruikt en verhogen we ook het aantal producten dat gecertificeerde bluesign®-producten zijn. We zijn sinds 2020 volledig PFC-vrij. Daarnaast zijn we in augustus 2021 officieel gecertificeerd door het Green Button (Grüner Knopf) label. 19% van onze gehele collectie heeft momenteel de bluesign®-productstatus en Green Button-accreditatie. Tegen 2025 streven we ernaar dat 50% van alle deuter producten gemaakt zijn van gerecyclede stoffen en dat 70% van onze stoffen bluesign® gecertificeerd zijn!”

- Veel merken zijn op dit moment bezig om een betere duurzaamheid te bereiken en hun impact op het milieu te verminderen. Wat vind jij van deze trend? Is het gewoon marketing? Of is er een oprechte wens om te verbeteren?
“Nou, ik kan alleen maar spreken voor deuter. Duurzaamheid is erg belangrijk voor ons. We zien het als onze verantwoordelijkheid tegenover de samenleving én tegenover de natuur. We willen niet zomaar een paar maatregelen nemen om ons een beter gevoel over onszelf te geven. Onze duurzame bedrijfspraktijken hebben een holistische benadering: van productontwikkeling en ontwerp, materiaalkeuze, productiemethoden en transport tot product toepassingen die zowel voor buiten als voor dagelijks gebruik zijn. En zelfs daarbuiten, door onze reparatieservice aan te bieden om gebruikte producten te repareren, ons Second Life-systeem dat producten in omloop houdt, of door stofresten te gebruiken die anders verloren zouden gaan om nieuwe producten te maken, zoals onze Infiniti-lijn.”

- Werken jullie momenteel aan projecten om de impact op mens en planeet in de toekomst te verminderen?
"We werken al aan verbeteringen in de hele productieketen. Van nieuwe, milieuvriendelijke afwerkingen en het gebruik van meer gerecyclede materialen tot het voortdurend verbeteren van de arbeidsomstandigheden en het verlengen van de levenscyclus van producten. We hebben zojuist de Green Button-certificering behaald, een internationaal keurmerk voor duurzaam gemaakt textiel dat is geïnitieerd door de Duitse overheid. Het certificeert dat producten worden vervaardigd in overeenstemming met strikte milieu- en sociale normen zoals vastgelegd door de overheid. Het pad dat we hebben gekozen, is misschien niet de gemakkelijkste. En het is zeker niet de meest directe. Maar het zal uiteindelijk leiden tot meer duurzaamheid. Het helpt ons trouw te blijven aan ons motto: ‘Veranderen ten goede betekent verantwoordelijkheid nemen’."

- Wat kunnen consumenten doen om hun consumptie duurzamer te maken?
“Met name in onze sector is het belangrijk dat klanten bewuste aankoopbeslissingen nemen en kwalitatief hoogwaardige producten kopen die duurzaam zijn gemaakt en langer meegaan. Dat de consumenten er goed mee omgaan en ze zo nodig repareren om hun levensduur zo lang mogelijk te verlengen. Om hen te helpen, kunnen wij ze verwijzen naar internationale keurmerken zoals de Green Button, Fair Wear Foundation of bluesign®. Specificaties vanuit merken over gerecycled materiaal of natuurlijke materialen zijn ook nuttig. Bovendien geven fabrikanten hun klanten steeds vaker de mogelijkheid om de CO2-uitstoot die wordt gegenereerd door het maken van hun producten te compenseren en specifiek te investeren in klimaatbeschermingsprojecten.”

- Denk je dat consumenten bereid zijn meer te betalen voor producten gemaakt van duurzame materialen én van hogere kwaliteit?
“Ik geloof dat de mentaliteit van mensen in de loop der jaren is veranderd. Duurzaamheid was vroeger iets wat wenselijk maar niet noodzakelijk was. Terwijl het tegenwoordig vrijwel een must is. Verantwoord consumeren is een trend, en vooral outdoor-bewuste klanten vragen om duurzame oplossingen. De duurzamere materialen en fabricagealternatieven die tegenwoordig bestaan, zijn vaak van hetzelfde kwaliteitsniveau, maar veroorzaken minder vervuiling. Ik hoop dat we er samen voor zorgen dat alles in de goede richting blijft gaan.”