Een eeuw LOWA

Van kleine schoenmaker naar internationaal merk

Wat in 1923 begon als een kleine schoenmaker in het huis van de ouders van Lorenz Wager is vandaag de dag uitgegroeid tot een internationaal merk, dat in meer dan 80 landen te vinden is. We hebben het natuurlijk over…LOWA! Met een constante evolutie van de producten en een continue focus op de klanten, is LOWA erin geslaagd het merk met succes uit te bouwen. Natuurlijk hebben de toetreding tot de Tecnica Group van de Zanatta familie en Werner Riethmann als CEO een beslissende rol gespeeld. Hieronder vertellen we je alles over de geschiedenis van LOWA.

Sinds 1993 is het succes van LOWA alleen maar groter geworden. In 2000 werd de barrière van één miljoen verkochte paren schoenen doorbroken en 10 jaar later werd de twee miljoen bereikt. In 2021 werd de drie miljoen verkochte paren bereikt, een ware mijlpaal.

Hoe het 100 jaar geleden allemaal begon
In de thuisstad Jetzendorf begon Lorenz Wagner in 1923 het merk LOWA. Hij herkende al snel wat de markt nodig had en zocht altijd naar een manier om dat te bieden. Dit is het mantra dat LOWA vandaag de dag nog steeds volgt. Dat wil zeggen de erkenning van hogere kwaliteit, een perfecte pasvorm en optimale prestaties was en is nog steeds de basis van het succes. Op deze manier wist LOWA keer op keer nieuwe hoogtepunten te bereiken, letterlijk! Het merk produceerde in de jaren ’60 en ’70 verschillende modellen speciaal voor bergbeklimmers en maakte daarmee deel uit van vele van de belangrijkste eerste beklimmingen in de geschiedenis van de Alpen. De strategie van continue verbetering is wat LOWA tot op de dag van vandaag handhaaft.

Om ook in de toekomst succesvol te zijn, moet het product altijd de basis zijn. Sterker nog, alleen het product is vandaag de dag lang niet genoeg. LOWA wil haar klanten ook overtuigen door de service en ze natuurlijk de best mogelijke outdoor ervaring bieden. Het merk houdt ook altijd vast aan de waarden die zich de afgelopen 100 jaar hebben ontwikkeld en blijft naar meer streven. De slogan ‘simply more…’ laat dat heel duidelijk zien. LOWA werkt onvermoeibaar aan onder meer duurzaamheid, digitalisering, effectiviteit en procesoptimalisatie, maar ook aan de uitbreiding van de productiefaciliteiten.

‘Vooruitgang betekent veel kleine stappen in de juiste richting. En soms één grote stap’, een quote van Werner Riethmann. In 2019 nam LOWA zo’n grote stap toen het merk een van de belangrijkste productiefaciliteiten overnam. Hierdoor groeide de LOWA familie tot meer dan 2000 medewerkers. En die medewerkers maken de kwaliteit die het doorslaggevende verschil maakt in de schoenen van LOWA.

Het jaar 2023 zal in het teken staan van de verschillende uitdagingen waar LOWA mee te maken zal krijgen, zoals stijgende prijzen voor materialen, transport en energie, maar uiteraard ook in het teken van het 100-jarig bestaan van het merk. Naast diverse festiviteiten rondom het jubileum, lanceert LOWA ook een spannende, nieuwe collectie. Deze collectie is een uitgebalanceerde combinatie van ‘nieuwe klassiekers’, moderne multifunctionele schoenen en geweldige kinderschoenen.

LOWA in de Benelux
Sinds 1989 importeert TCK Sports Group, toen nog Tornado Sport Schaffrath BV geheten, LOWA. In 1993 werd het bedrijf in twee ondernemingen gesplitst, Tornado Sport BV en Lowa Benelux BV, en vanaf dat jaar was ook Werner Riethmann de LOWA contactpersoon voor de Benelux. Inmiddels is er veel veranderd, zowel bij LOWA zelf als in de wereld van wandelschoenen, maar één ding is nog hetzelfde: TCK Sports Group is nog steeds de importeur van LOWA voor de Benelux. Samen met LOWA kijkt TCK Sports Group uit naar het jubileumjaar!