deuter Fashion Revolution Day 2021

Wat houdt maatschappelijk verantwoord ondernemen eigenlijk in?

Elk jaar is in Nederland de Fashion Revolution Day, waarbij de glamoureuze mode-industrie onder de loep wordt genomen, met als doel meer transparantie in de mode-industrie én aandacht voor de maker te bieden.

‘Wie heeft mijn kleren gemaakt? Hoeveel mensen waren betrokken bij het maken van mijn rugzak? En waar precies is mijn rugzak gemaakt?’ Dit zijn vragen die de consument steeds vaker stelt. Met #WhoMadeMyClothes wordt iedereen opgeroepen om modemerken te vragen door wie en hoe de kleding gemaakt wordt. Hier heeft deuter ook aan meegedaan, door op social media te posten over haar samenwerking met productiepartners.

Voor deuter is het samenbrengen van economie, ecologie en sociaal handelen namelijk dé basis voor een veilige toekomst voor haar partners. Het merk werkt zo al meer dan 20 jaar met slechts twee productiepartners samen.

deuter produceert, net als veel andere outdoor fabrikanten, in Azië om concurrerend te blijven. Maar de Duitse rugzak- en slaapzakfabrikant is zich ook sterk bewust van de verantwoordelijkheid die dit met zich meebrengt met betrekking tot mens en milieu. Het is precies waar de focus ligt voor de duurzaamheidsstrategie van Europa's grootste rugzakmerk. In de loop der jaren is deuter trots op haar productieaanpak, ondersteund door duurzaamheid, milieubescherming en eerlijke arbeidsomstandigheden. Om ervoor te zorgen dat de middelen die in elke fase van de toeleveringsketen worden gebruikt, op een verantwoorde manier worden ingekocht en geselecteerd, werkt deuter samen met verschillende initiatieven en organisaties.

deuter werkt met de Fair Wear Foundation (FWF) samen aan het verbeteren van de arbeidsomstandigheden in de landen waar de productie plaatsvindt. Het merkt houdt zich volledig aan de strikte FWF-criteria en heeft al sinds 2013 de Leader Status, de hoogste eerbetuiging van de FWF. In 2020 kreeg deuter deze status voor de achtste keer op rij! deuter profiteert van de langdurige, gezonde werkrelatie met haar productiepartners, Duke en Belmart. Het merk kan nauw met hen samenwerken om FWF-aanbevelingen en procedures te implementeren en verbeteringen veel sneller vorm te geven.

Als lid van de Bond voor Duurzaam Textiel werkt deuter met andere leden uit de industrie, regeringsorganisaties en NGO’s samen voor betere sociale, ecologische en milieuvriendelijke arbeidsomstandigheden door de gehele aanvoerketen van textiel.

Wederzijds respect, samenwerking en eerlijke partnerschappen tussen kopers en leveranciers is wat ten grondslag ligt aan stabiele wereldwijde toeleveringsketens. Educatie, bewustwording en waardering van producten vormen de basis voor duurzaam consumentisme. Bewustwording staat dan ook centraal tijdens de Fashion Revolution Week. Dit concept is ontstaan na het verschrikkelijke ongeval in de textielfabriek Rana Plaza in Bangladesh op 24 april 2013. De organisatie focust op verslechterde productieomstandigheden in de kledingindustrie in lagelonenlanden. Het doel is om meer transparantie te bieden over de fabrieksomstandigheden in de mode- en kledingindustrie. De hele week worden mensen aangemoedigd om hun kleding binnenstebuiten te dragen, met het “Made in ...” label zichtbaar. Met de hashtag #whomademyclothes plaatsten merken, waaronder deuter, afbeeldingen én verhalen op sociale media om het woord te verspreiden. Zo probeert deuter het grote publiek bewust te maken van de problematiek en om de druk op politici en regeringen te vergroten om een actievere rol te spelen bij de handhaving van wet- en regelgeving binnen de textielindustrie.