Een persoonlijk interview met... Femke en Angela

Beiden al een héle lange tijd werkzaam op de marketingafdeling!

Femke en Angela werken allebei op de marketingafdeling van TCK Sports Group. Femke dit jaar alweer 14 jaar en Angela maar liefst 22 jaar! De dames vervullen nu een andere functie dan waarvoor ze destijds waren aangenomen. Femke bijvoorbeeld is nu Coördinator Content en Angela Coördinator Corporate Communicatie en PR. Ze zijn allebei begonnen in een heel klein team dat ondertussen uit acht medewerkers bestaat. In al die jaren is er uiteraard veel veranderd. Er zijn collega's bij gekomen of vertrokken, ze zijn intern een aantal keer verhuisd van kantoorruimte (en uiteindelijk met het gehele bedrijf van Heerlen naar Kerkrade) en hun takenpakket heeft ook een andere invulling gekregen. We hebben ze dezelfde vijf vragen gesteld die wij de vorige keer aan Jeroen de Wit hadden voorgelegd. Lees hieronder wat ze samen te vertellen hebben. Veel leesplezier!

Beste Femke, beste Angela... waar denk je aan, als je denkt aan...

Je eerste kennismaking met TCK?

Angela: In oktober 1999 solliciteerde ik via Tempo Team bij TCK en werd uitgenodigd voor een gesprek met Dirk. Ik begreep dat hij tot aan dat moment alle marketingactiviteiten in zijn eentje deed en dat hij daar steeds minder tijd voor kreeg. Ik kreeg de opdracht om, aan de hand van wat uitgeprinte informatie, een persbericht te schrijven over Boris Becker. Ik mocht me daarvoor terugtrekken in een klein kantoortje en na 20 minuten werd ik weer 'opgehaald'. Het gesprek verliep verder heel spontaan en mij werd na afloop verteld dat ik over een paar dagen van het uitzendbureau de uitslag zou horen. Maar ik geloof dat ik een uur later al door Dirk persoonlijk werd opgebeld met de mededeling dat ik als beste de opdracht had gemaakt (er was nog een sollicitant voor mij geweest) en dat ik per direct kon beginnen als ik dat wilde! Die had ik even niet zien aankomen, maar ik wilde dat natuurlijk wel. Het bedrijf was toen nog niet zo groot. Maar dat veranderde al erg snel. Binnen no time werd de administratie, verkoop binnendienst, de inkoop en het magazijnteam versterkt. En veel mensen van die versterking werken nu ook nog steeds bij TCK!

Femke: In 2007 woonde ik met Stefan in Arnhem, maar had heimwee naar Heerlen en wilde graag terug, uiteraard met Stefan. Hij had al snel een nieuwe baan gevonden, ik was net klaar met m’n studie en werkte via het uitzendbureau bij Nuon. Uiteindelijk heb ik die baan opgezegd en ben ik naar Heerlen gekomen, met het idee dat ik wel iets zou vinden. Alle uitzendbureaus in Heerlen ben ik langsgegaan en ik mocht beginnen bij Vodafone. Tóch besloot ik om nog even langs Tempo Team te gaan en daar gaven ze aan dat ze wel iets voor mij hadden: een baan op de marketingafdeling van TCK Sports Group. Ik had nog nooit van de merken gehoord, zelfs niet van LOWA, en heb voor het gesprek eerst de website goed bekeken. Op een dinsdag, met de bus, naar de Koperslager, ik zie mezelf nog lopen. Nette kleding en nette schoenen en Dirk die vroeg of ik het makkelijk had kunnen vinden, zo tegenover de Peppermill. Toen ik zei dat ik daar nog nooit was geweest, omdat ik liever naar metal luister, was het ijs meteen gebroken. Mijn sollicitatiegesprek had ik met Dirk en Angela en ging naar mijn idee goed. De volgende dag zou ik wat van Tempo Team horen, maar ik werd nog dezelfde middag gebeld met het bericht dat ik bij TCK mocht beginnen. Onnodig om te zeggen dat ik de baan bij Vodafone meteen heb afgezegd…

Het team waarin je bent begonnen en het team waarin je nu werkt?

Angela: Waar 'vroeger' onze prioriteit lag bij het halen van korte termijn doelstellingen (nú verkopen), ligt de focus nu veel meer op de lange termijn. En waar toen massacommunicatie heel normaal was, draait het tegenwoordig allemaal om relevant zijn. Toen ik bij TCK kwam werken, bestond het marketing team uit één persoon en dat was Dirk! Uiteraard met de grafische ondersteuning van Jos Linckens, de eigenaar van reclamebureau Art Support in Brunssum. Dirk en ik ondersteunden in de eerste jaren zo veel mogelijk onze klanten in hun marketingactiviteiten. Ik heb het dan bijvoorbeeld over het aanleveren van advertenties voor hun foldertjes, deurstickers, displays en ander promotie-ondersteunend materiaal. Want aan online marketing deed men toen nog niet! Ook adverteerden we veelvuldig in printed magazines zoals Op Pad van de ANWB en maakten we onze eigen gedrukte reclamefoldertjes. Wanneer we een nieuw ontwerp voor een advertentie wilden, moesten we die veelal zelf bedenken en ontwerpen. Dirk vouwde en tekende dan op blanco A4'tjes, liet zijn dummy's aan Jos zien en Jos kwam een week later persoonlijk naar kantoor met een voorstel. Na goedkeuring kwam Jos weer bij ons langs met zwart/wit 'films' en deze stuurde ik dan per post op naar de redactie van de uitgever! Dat is nu allemaal niet meer voor te stellen.

Femke: Toen ik bij TCK begon, bestond de marketingafdeling uit vier medewerkers, met Angela als hoofd van de afdeling. Het werk van nu verschilt zoveel met het werk van toen! Ik kan me nog goed herinneren dat ik vaak free publicity deed, als het rustig was: tijdschriften doorbladeren, free publicity uitscheuren en in een klapper doen. We hadden klappers vol met free publicity. Ook herinner ik me de mailings nog al te goed, die allemaal met de hand gevouwen en in enveloppen moesten worden gedaan. We waren een hecht team, ook al waren er af en toe wat strubbelingen. Angela hield het team goed bij elkaar, maar liet iedereen ook vrij om zichzelf te ontwikkelen. In die tijd heb ik veel van Angela geleerd. Gaandeweg leerde ik onze merken steeds beter kennen en kreeg ik steeds meer feeling met outdoor. Het team waarin ik nu werk is compleet anders dan het team waarin ik ben begonnen. We zijn met twee keer zoveel mensen en de werkzaamheden zijn totaal anders, helemaal nu ik vooral met content bezig ben. Toch denk ik dat de basis gelijk is gebleven. We doen nog steeds hetzelfde als altijd, namelijk het zo goed mogelijk neerzetten van onze merken bij consumenten én winkeliers, alleen nu op een andere manier en met andere middelen.

Leuke herinneringen aan je tijd bij TCK?

Angela: Tja, dan begin ik toch als eerste, heel "cheesy", met het feit dat ik mijn echtgenoot (Nico Bakker) heb leren kennen bij ons bedrijf! In september van dit jaar zijn wij alweer 15 jaar gelukkig getrouwd en we hebben samen twee prachtige kinderen! Ons huwelijksfeest hebben we gevierd met álle collega's van TCK én we mochten Dirks Mercedes SL voor die dag lenen. Maar daarnaast heb ik natuurlijk ook héle leuke herinneringen aan de dealerreizen die ik samen met collega's veelvuldig heb gemaakt. Ik geloof dat ik binnen een paar jaar tijd wel acht keer in Praag ben geweest (gecombineerd met een bezoek aan LOWA en Leki natuurlijk)! Maar ook de reis met de Belgische klanten naar de fabriek van Dalbello in 2019 was écht fantastisch. Wat hebben we een lol gehad met al die mensen! Iedereen is dan zo spontaan en je ziet de mensen genieten van alles wat op ze afkomt. Ook de modeshow voor onze relaties in de Efteling (zie foto red.), die wij met collega's hebben gelopen ter ere van het 40-jarig bestaan van ons bedrijf, vond ik één van de hoogtepunten. En natuurlijk de Vierdaagse Nijmegen niet te vergeten... wát een ongelooflijke ervaring was dat! Alle medewerkers van ons bedrijf waren daar in Nijmegen en iedereen zette zijn beste beentje voor om alle mensen die onze stands bezochten te kunnen helpen. En 's avonds was het natuurlijk feest! Ook al waren we bekaf, toch konden we daar nog wel de energie voor vinden. De onderlinge saamhorigheid heeft echt indruk op me gemaakt.

Femke: Meer dan 14 jaar bij TCK heeft gezorgd voor zoveel leuke herinneringen! Met Angela ‘even’ een dag op en neer naar LOWA, om daar na 1,5 uur alweer klaar te zijn en weer terug te gaan naar het vliegveld. Een campagne voor T-Shoes, waarbij mensen een citytrip naar Parijs konden winnen. Het regelen van deze reizen was behoorlijk wat werk, maar uiteindelijk kwam alles goed. Voor de eerste keer naar de OutDoor in Friedrichshafen en alle merken ‘live’ zien. Ik kan me nog goed herinneren dat we na elke OutDoor een aantal pagina’s in Sportpartner moesten vullen met highlights en advertenties. Om een of andere reden waren die dagen van alles op tijd, en vooral goed, aanleveren erg zenuwslopend en was ik altijd blij als alles weer goed was gegaan. Wat ook zo leuk was: een week met Peter Kempers, Nanno en Paul naar X in Italië en dan meteen door naar de sales meeting van Nordica in Oostenrijk. Waar Pepijn vond dat ik wel meekon naar de Italiaanse marketing presentatie, aangezien ik net was gestart met een cursus Italiaans… Met Peter Kempers naar X-Technology in Zwitserland en met Nanno en Franky naar X in Italië, waar we eerst een hele dag aan het Gardameer mochten zitten, allemaal ontzettend leuke herinneringen! Laat ik dan vooral ook niet de twee persreizen van LOWA vergeten, naar Berchtesgaden en Rügen. Dit zijn allemaal herinneringen aan de reizen die ik voor TCK heb gemaakt, maar ik heb ook zo veel leuke herinneringen aan TCK in Heerlen. Balansen tussen Kerst en Oud & Nieuw, met z’n allen op de zolder, de Top 2000 aan en maar tellen. Elk jaar eindigden we weer met iedereen bij arena, omdat dat zo ontzettend veel werk was. Een heel weekend in de kou in Snowworld staan tijdens de Völkl testdagen, ik krijg het nog koud als ik eraan denk… In 2008 een survival weekend met het personeel in de Ardennen, waarbij we de nacht ervoor met z’n allen in een tipi tent konden slapen. Als ik van tevoren had geweten wat een via ferrata was, was ik er nooit op gegaan… Van kerstdiners in het casino (waar ik met EUR 350,- naar huis ging), het 40-jarig bestaan dat we in de Efteling vierden, mét een modeshow en Mark Tuitert, natuurlijk de verhuizing naar Kerkrade tot activiteiten buiten het werk, zoals de popquiz, ik heb ontzettend veel goede herinneringen aan mijn tijd bij TCK en hoop dat er nog veel zullen volgen.

Wat je hebt geleerd tijdens je loopbaan bij TCK?

Angela: Voordat ik bij TCK kwam werken had ik onder andere als intercedent bij een uitzendbureau gewerkt. Erg leuk, maar vooral heel erg prestatiegericht. Per medewerker moest een bepaalde omzet gehaald worden. En terwijl de markt veranderde en er steeds meer verloop was onder het personeel, werd die target niet bijgesteld en hijgde de leidinggevende als het ware in je nek. Het was alleen nog maar keihard werken om diezelfde resultaten te halen, zonder daar nog een bepaalde voldoening uit te halen. Het draaide niet meer om persoonlijke groei en het welzijn van de medewerkers. Bij TCK heb ik in de afgelopen 22 jaar op verschillende stoelen op de marketingafdeling mogen plaatsnemen. Als we merken in onze portfolio erbij kregen of als de marketingstrategie veranderde en daarmee de samenstelling en takenverdeling van het team, ging ik daarin mee. Ik veranderde van functie, van plek of mijn verantwoordelijkheden en taken werden aangepast. Vastgroeien in je functie is er bij TCK in elk geval niet bij! Ik heb mijn werkervaring dus met name bij TCK opgedaan en geleerd om me open te blijven stellen voor verandering. Dat is niet altijd even makkelijk en heeft soms tijd nodig, maar uiteindelijk komt het altijd goed. Ik voel me in mijn huidige functie op mijn plek en wil me hierin graag verder ontwikkelen.

Femke: Tijdens mijn studie heb ik veel geleerd uit boeken, maar het échte werk heb ik pas bij TCK geleerd. Sowieso heb ik veel inhoudelijk, over de merken en producten geleerd, maar ik heb ook veel over mezelf geleerd. Zo ben ik er door TCK achter gekomen dat buitenzijn en wandelen mij gelukkig maakt en dat ik dat dan ook het liefst zo vaak mogelijk doe. Ik hou van de merken die we hebben en zal deze, waar ik kan, dan ook altijd promoten. Ook heb ik geleerd dat het meestal wel goed komt, hoe moeilijk of onoverzichtelijk het in het begin ook lijkt. Soms kon ik als een berg tegen iets opzien, terwijl het achteraf gezien toch goed kwam. Eigenlijk heb ik voor bijna alle merken wel eens de marketing gedaan en door de veelzijdigheid aan werkzaamheden weet ik waar mijn kracht ligt en waarmee ik de meeste toegevoegde waarde voor TCK kan zijn.

Wat je nog tegen Dirk zou willen zeggen?

Angela: Zoals Dirk zelf al zei toen hij mij feliciteerde met mijn 20-jarig jubileum: we kennen elkaar langer dan onze eigen echtgenoten! TCK is als het ware mijn tweede thuis en ik hoop er nog lang met plezier te mogen werken. Het bedrijf groeit ontzettend en er komen steeds weer nieuwe collega's bij. Opvallend daarbij is dat de meeste mensen van 'de eerste lichting' nog steeds bij TCK werken. Natuurlijk zijn er genoeg collega's geweest die een andere uitdaging zijn aangegaan, maar dat er zoveel mensen al 15 jaar en langer bij hetzelfde bedrijf werken is volgens mij uniek. Dat komt denk ik door de veelzijdigheid van en de mogelijkheden binnen TCK. Er wordt altijd in de gaten gehouden of een medewerker wel op de juiste plek zit en zo niet, welke andere mogelijkheden er dan zijn om het beste uit diegene te kunnen halen. Je kunt het niet iedereen naar de zin maken, maar dat heb je overal. Het ligt ook aan de instelling van de medewerker zelf en hoe graag diegene wil meedeinen op de golven van de veranderingen. Ik ben in elk geval blij dat ik nog van de partij ben. Dirk, ik wil je van harte feliciteren met deze mijlpaal en hoop op nog vele mooie jaren met nieuwe kansen en uitdagingen!

Femke: Ik ben ontzettend blij dat ik die dag in 2007 heb besloten om toch nog even bij Tempo Team langs te gaan en dat ik bij TCK terecht ben gekomen. Mijn sollicitatiegesprek, en het gesprek met Dirk over muziek, was een goed begin van mijn loopbaan bij TCK. Voor mij voelt TCK nog steeds aan als een familiebedrijf, ondanks dat we steeds groter worden. Collega’s gaan goed met elkaar om en er heerst een goede sfeer binnen het bedrijf. Wat ik zo aan Dirk waardeer, is dat hij zo toegankelijk is. Hiermee bedoel ik dat de deur bij hem altijd open staat, dat je over van alles kunt kletsen én dat het zo leuk is dat hij vrijwel altijd meegaat naar de popquiz in Pelt. En ja, Dirk, ik weet dat je mij soms wat luidruchtig vindt, maar zoals ik een tijdje terug heb gezegd: ik kom wel altijd met plezier naar mijn werk! Ik ben benieuwd naar wat je allemaal in de toekomst met TCK gaat doen en welke merken er nog bij komen. Op naar nog eens 50 jaar TCK!