Al een kwart eeuw rijdt Peter met plezier door Nederland, vertegenwoordigt hij onze merken met trots en maakt hij de meest onverwachte dingen mee langs de weg. In dit jubileum interview blikken we met hem terug op zijn allereerste werkdag, de grootste ontwikkelingen in het vak, legendarische roadtrip-rituelen en natuurlijk zijn liefde voor het vak. Een kijkje achter de schermen bij iemand die TCK niet alleen heeft zien groeien, maar er zelf ook een flinke stempel op heeft gedrukt!
Terug naar het jaar 2000! Kun je je nog herinneren hoe je eerste werkdag eruitzag?
Jazeker! Ik kreeg van onze toenmalige sales manager Jan Maassen een rondleiding door het bedrijf dat toen nog gevestigd was in Heerlen én door Zuid-Limburg. Terwijl mijn auto bij een bedrijf werd beletterd met LOWA, LEKI en deuter, liet Jan mij de mooiste plekjes van Zuid-Limburg zien en nam hij mij mee voor een lunch bij zijn favoriete restaurant Herberg Oud Holset in Lemiers.
Een kwart eeuw onderweg. Wat is er volgens jou het meest veranderd in het vak van Account Manager en wat is eigenlijk altijd hetzelfde gebleven?
De automatisering is toch wel het meest veranderd. Toen hadden klanten geen uitdraaien van doorverkoop of andere data. Er werd vooral verkocht op gevoel en niet gekeken naar verkoopcijfers. Aan het einde van de dag faxte ik mijn orders naar het kantoor, waarna Mia en Pascal ze invoerden. Wat hetzelfde is gebleven is eigenlijk de basis: gewoon schoenen en stokken verkopen. Alleen doe je dat nu totaal anders. Meer in concepten, met complete merkverhalen en het grotere TCK-plaatje.
Je hebt in al die jaren diverse merken en producten vertegenwoordigd. Als je één merk moest kiezen dat écht bij jou past, welke zou dat zijn en waarom?
Dat is toch echt wel LOWA. Al moet ik zeggen dat ik Sidas ook heel leuk vind om te doen, daar haal ik net zo goed veel voldoening uit. Maar de ontwikkeling die LOWA in 25 jaar heeft doorgemaakt, in modellen én aantallen, is gewoon prachtig om te zien.
Welke trend of ontwikkeling binnen jouw vakgebied of binnen onze branche vond jij het meest verrassend (of misschien wel hilarisch) in de afgelopen 25 jaar?
De opkomst van Nordic Walking was natuurlijk bizar. In het begin werd je uitgelachen en wilden dealers niet eens Nordic Walking stokken inkopen. Vooral sportzaken keken de kat uit de boom, terwijl schoenenwinkels het wél meteen oppakten. Later draaide dat wel helemaal bij!
Jullie zijn als sales mensen veel onderweg. Wat is het gekste of meest onverwachte dat je ooit hebt meegemaakt “on the road”?
Ik herinner me die dag nog heel goed: heel Nederland zat vast in een complete verkeerschaos: ijzel, gladde wegen, ongelukken, eindeloze files. Een regelrechte nachtmerrie om veilig thuis te komen. En dan rijd ik eindelijk mijn eigen straat in en zie mijn dochter gewoon midden op de weg schaatsen met de buurtkinderen!
En toen was er die keer, nog in het begin van mijn tijd als vertegenwoordiger, dat ik op een parkeerplaats langs de snelweg in mijn auto zat te werken op mijn laptop. Plotseling stonden er mannen aan mijn raam. Bleek dat ik zonder het te weten midden op een homo-ontmoetingsplek geparkeerd stond! Sindsdien kijk ik toch altijd beter waar ik mijn auto neerzet.
En heb jij ook een ultieme “sales roadtrip”-ritueel?
Twintig jaar lang begon elke ochtend met Edwin Evers op de radio. Zijn start bij Radio 538 viel bijna gelijk met die van mij als vertegenwoordiger. Jammer dat hij nu niet meer ’s ochtends te horen is, ik mis dat nog steeds. En dan natuurlijk mijn vaste stop voor de lekkerste gehaktbal met mayo, bij een tankstation tussen Hoogezand en Groningen op de A7. Met Jan Maassen hadden we vroeger ook een traditie: onderweg naar LOWA of een beurs in Duitsland stopten wij standaard bij Parkplatz Restaurant Spessart, halverwege Heerlen en München. Meestal gingen we dan voor de spaghetti bolognese.
Wat vind je het leukste aan werken bij TCK?
De merken, de klanten, de collega’s en vooral de vrijheid die je hebt. Dat maakt het werk als Account Manager bij TCK echt mooi. En het is fijn om voor een toonaangevend familiebedrijf te werken.
En tot slot: als jouw jongere zelf van 25 jaar geleden nu even binnen zou lopen, wat zou je hem dan meegeven als tip voor de komende 25 jaar bij TCK?
Blijf vooral zo doorgaan en bewaak de balans tussen werk en privé. Dat is op lange termijn goud waard.