NL FR EN

arena publiceert duurzaamheidsrapport ‘The Power of Purpose’

Mensen, gemeenschappen en milieu staan centraal

Met veel trots presenteert het Italiaanse arena haar 2024 duurzaamheidsrapport ‘The Power of Purpose’. Dit rapport weerspiegelt een uitzonderlijk jaar voor zowel de sportwereld als het bedrijf. Terwijl arena haar eerste jubileum als Double Purpose Company viert, hebben ze haar kernwaarden – vastberadenheid, toewijding en teamwork – vertaald naar concrete acties die een positieve impact hebben op mensen, gemeenschappen en de planeet. Hieronder vertellen we je alles over het rapport.

Het FY24 Impact Report licht de belangrijkste resultaten binnen de drie focusgebieden van arena uit: Empowering Our People, Strengthening Communities en Advancing Environmental Stewardship. Toch vormen deze punten slechts het begin. Met dezelfde passie en energie waarmee atleten uitblinken, is arena ervan overtuigd dat het niet alleen draait om ondernemerschap, maar ook om het bijdragen aan een groter geheel.

Empowering Our People
arena ziet haar medewerkers als de motor van het succes. In 2024 is fors geïnvesteerd in opleiding, welzijn en betrokkenheid. Via programma’s als de HEAT training, videoclips rond ESG-thema’s en een breed aanbod via LinkedIn Learning, werden honderden medewerkers ondersteund in hun professionele en persoonlijke ontwikkeling. Daarnaast werden sportactiviteiten actief gestimuleerd, om het eigen sport DNA door te trekken naar het dagelijks leven.

Met initiatieven rond diversiteit, inclusie en leiderschapsontwikkeling legt arena de basis voor een cultuur waarin iedereen zijn volle potentieel kan benutten.

Strengthening Communities
arena gelooft dat sport en waterkracht samen een maatschappelijke hefboom vormen. Zo werden in 2024 opnieuw duizenden kinderen en volwassenen bereikt via het Franse programma ‘1,2,3 Nagez!’, dat gratis zwemlessen aanbiedt in achtergestelde buurten. Hiermee draagt arena bij aan veiligheid, gezondheid en sociale inclusie. Daarnaast werd de samenwerking met Healthy Seas versterkt. Dankzij gezamenlijke schoonmaakacties in Duitsland, Italië en de VS zijn met steun van topatleten honderden kilo’s achtergelaten visnetten uit de zee en meren verwijderd. Ook met lokale leveranciers en partners zoekt arena actief naar manieren om duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid in de keten te verankeren.

Advancing Environmental Stewardship
Op milieugebied zette arena belangrijke stappen richting circulariteit en klimaatneutraliteit. Met de introductie van een take-back programma in Frankrijk, Italië en Duitsland krijgen gebruikte sportartikelen een tweede leven via hergebruik en recycling. Ook werden investeringen gedaan in de energie efficiëntie van het hoofdkantoor in Tolentino. Meer dan 300 lampen werden vervangen door LED lampen, er zijn zonnepanelen geïnstalleerd en verwarmingssystemen zijn vernieuwd. Deze acties zorgen voor minder CO2-uitstoot en een duurzamer energieverbruik.

Uiteraard blijft arena daarnaast inzetten op duurzame productontwikkeling. Gerecyclede materialen, transparante informatie over de impact op het milieu en pilots rond eco design moeten de volgende generatie zwemkleding nog groener maken.

Vooruitblik
Met een B Impact Assessment score van 88,8 punten (+5,9 t.o.v. vorig jaar) ziet arena haar inspanningen erkend, maar beschouwt dit tegelijkertijd slechts als beginpunt. Voor het nieuwe jaar heeft het merk nieuwe ambities: verdere CO2 reductie, meer transparantie richting klanten en een nauwere samenwerking met leveranciers en atleten in het kader van duurzaamheid.

‘Sport en duurzaamheid zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Net zoals atleten streven naar verbetering, blijft ook arena zichzelf uitdagen om mensen te inspireren, gemeenschappen te versterken en onze planeet te beschermen’, aldus CEO Peter Graschi.

Bekijk het uitgebreide rapport via de link onderaan dit bericht of lees de verkorte versie.

arena duurzaamheidsrapport ‘The Power of Purpose’