Vanaf haar start als sollicitant voor de functie van marketingmedewerker tot haar huidige rol als Coördinator Corporate Communication, PR en Events: Angela is al 25 jaar een vertrouwd gezicht binnen TCK Sports Group. In die periode zag ze het bedrijf uitgroeien tot één van de grootste sportdistributeurs in de Benelux. In dit interview blikt ze terug op hoe het voor haar allemaal begon en welke waarden haar gedurende die jaren hebben gemotiveerd. Ze vertelt over de momenten die voor haar onvergetelijk zijn en welk moment voor haar symbool staat voor deze bijzondere mijlpaal.
We nemen je even mee terug naar het begin: kun je je sollicitatiegesprek bij TCK nog herinneren?
Ja, dat weet ik nog heel goed! Op een dag werd ik door uitzendbureau Tempo Team gebeld: ik mocht op gesprek bij de heer Dirk Schaffrath van Lowa Benelux voor een functie als marketingmedewerker. Ik herinner me het gesprek nog levendig, zelfs wat Dirk aan had: een houthakkersblouse, jeans én LOWA STRATO LO schoenen. Toen wist ik natuurlijk nog niet welk LOWA-model het was, maar later heb ik juist dáár veel promotie voor gemaakt. Het gesprek verliep prettig en als test kreeg ik van Dirk de opdracht om, aan de hand van documentatie over een nieuwtje rond Boris Becker, een persbericht te schrijven binnen een bepaald aantal woorden. Tot mijn verrassing belde later die dag niet Tempo Team, maar Dirk zelf, met het goede nieuws dat ik was aangenomen! Later vertelde hij mij dat er nog een andere geschikte kandidaat was, maar dat mijn nauwkeurige aanpak bij de opdracht de doorslag gaf.
Kun je vertellen hoe je bent begonnen bij TCK?
Toen ik begon bij TCK, was ik de enige op wat toen eigenlijk nog geen echte marketingafdeling was, want Dirk had die taken daarvoor altijd zelf opgepakt. Het bedrijf was een stuk kleiner en ook de meeste merken waarmee we werkten hadden vaak zelf nog geen professionele marketingteams. In elk geval niet zoals ze dat nu hebben. Dirk en ik werkten samen met een lokaal grafisch bureau, Art Support (een eenmanszaak) en we bedachten en maakten vrijwel alles zelf: van advertenties in tijdschriften tot flyers en displays. Ook deed ik vaak samen met Art Support de fotografie van de ingekochte collecties wandelschoenen. Ik herinner me nog heel goed de lange uren op het warme zolderkamertje in Brunssum!
Wat heeft jou al die tijd gemotiveerd om zo lang bij TCK te blijven?
In die beginjaren ondersteunden we vooral onze retailers met hun eigen promotie, soms simpelweg met een raamsticker, poster of een advertentie in hun folder. Daarnaast plaatsten we advertenties in landelijke magazines en mocht ik regelmatig fabrieksreizen voor onze retailers organiseren. In de loop der jaren zijn we steeds professioneler geworden in onze marketingaanpak. En met die ontwikkeling verschoven en groeiden ook mijn taken en verantwoordelijkheden en werd het team om mij heen groter. Nu zijn wij met maar liefst tien medewerkers op de marketingafdeling, ieder met zijn/haar eigen talent en specialisme. Dat is wat mij ook al die tijd heeft gemotiveerd, die voortdurende ontwikkeling, verbreding en verdieping. En daarnaast heb ik bij TCK een goede balans kunnen vinden tussen werk en privé, wat voor mij persoonlijk het allerbelangrijkste is.
Sinds 2020 ben je Coördinator Corporate Communication, PR en Events. Kun je jouw dagelijkse werkzaamheden omschrijven?
In mijn huidige functie richt ik me niet langer specifiek op de merken die wij distribueren, maar op de corporate communicatie van TCK, zowel intern als extern. Ik verzorg onder andere interne nieuwsberichten, beheer onze corporate communicatiekanalen zoals de website en social media, organiseer personeels- en B2B-evenementen en ondersteun onze merkenteams daarbij. Daarnaast help ik collega’s waar nodig, bijvoorbeeld bij HR-projecten of bij het coördineren van aanvragen voor promotie- en evenementmaterialen. Het werk is daardoor heel divers en geen dag is hetzelfde.
Welk event, waarvan je betrokken was in de organisatie, was voor jou persoonlijk het meest memorabel?
Er zijn heel veel evenementen die me zijn bijgebleven, maar de fabrieksbezoeken met onze retailers springen er echt uit. De reizen naar LOWA en LEKI in Duitsland en Tsjechië waren keer op keer bijzonder, want de onderlinge sfeer was altijd zo leuk! Ook een absolute topper was de Dalbello-fabrieksreis naar Italië, waar we met een gezellige groep een prachtige fietstocht hebben gemaakt door de lagune van Venetië. Dat vond ik echt magisch. En natuurlijk mag onze TCK-jubileumreis niet ontbreken. Die kwam precies op het juiste moment, aan het einde van een lastige coronaperiode. Iedereen had zo’n behoefte aan een leuke trip en vooral aan samen feestvieren. Dat maakte het extra speciaal.
Als je één herinnering zou moeten kiezen die symbool staat voor jouw tijd bij TCK, welke zou dat dan zijn?
Dan denk ik meteen aan de luchtballonvaart die ik samen met een paar collega’s had gewonnen tijdens een personeelsfeest. Begin dit jaar was het eindelijk zover: we mochten de lucht in. Voor mij persoonlijk was het een bijzondere belevenis en misschien ook een mooie metafoor voor mijn 25 jaar bij TCK. Je stijgt op met een beetje kriebels in je buik (want ja, je hangt gewoon in een mandje onder een ballon!), je hebt niet alles in eigen hand en je weet van tevoren niet precies waar je zult uitkomen. Onderweg zie je sommige dingen ineens vanuit een ander perspectief en laat je af en toe wat ballast los (figuurlijk natuurlijk!) om weer verder te kunnen. Voor je het weet ben je een heel eind verder en kijk je terug op een tocht vol mooie momenten, onverwachte wendingen, maar ook momenten van complete rust.
Wat zou je nog tegen Dirk willen zeggen?
Dirk, heel erg bedankt voor het vertrouwen en de kansen die je me de afgelopen 25 jaar hebt gegeven om bij TCK te werken. Het voelt nog steeds als een plek waar ik kan meedraaien, groeien en mezelf uitdagen en dat na al die jaren! Ik heb het nog altijd naar mijn zin en kijk met enthousiasme uit naar de toekomst van het bedrijf.