LOWA leeft van en met de natuur en de natuur is dé plek voor onvergetelijke outdoor avonturen. Als traditioneel bedrijf dat al meer dan 100 jaar voornamelijk in Europa schoenen produceert, is het voor LOWA een fundamentele zorg om bij te dragen aan het behoud van de natuur. Daarom heeft het merk haar maatschappelijke verantwoordelijkheid tot een centraal onderdeel van al haar activiteiten gemaakt. LOWA is ambitieus en volhardend in de verschillende taken op het gebied van duurzaamheid. In het eerste duurzaamheidsrapport heeft LOWA haar plannen, inspanningen en doelstellingen uitgebreid beschreven. Hieronder vertellen we je er alles over.
Wat betreft duurzaamheid heeft LOWA verschillende ambitieuze doelen gesteld, waarvan sommige al tegen 2027 voltooid moeten zijn. Deze doelen zijn gepresenteerd in het eerste duurzaamheidsrapport van het merk, ‘Etappensteiger’ (‘Stap voor stap’) genaamd. Vanaf 2027 zullen alle LOWA-producten voldoen aan bindende richtlijnen voor duurzame productontwikkeling. Daarnaast heeft LOWA ambitieuze tussendoelen voor de reductie van CO2-uitstoot: tegen 2027 wil het bedrijf de uitstoot in de voor- en achterliggende toeleveringsketen, die 80-85% van de totale CO2-voetafdruk vertegenwoordigt, met 25% verminderen.
‘Een intacte natuur is de basis voor onvergetelijke outdoor-ervaringen. Daarom streeft LOWA ernaar om milieubewust te handelen en producten van hoge kwaliteit en lange levensduur te produceren’, aldus Alexander Nicolai, CEO van LOWA. ‘We staan voor ambitieuze, maar haalbare duurzaamheidsdoelen. Net zoals een bergbeklimmer een berg beklimt, willen we stap voor stap onze impact op het milieu verminderen en de sociale normen verbeteren. Ons voordeel is dat we bijna uitsluitend in Europa produceren, grotendeels in onze eigen fabrieken. Dit geeft ons een hoog niveau van controle over de hele toeleveringsketen, maar brengt ook directe verantwoordelijkheid met zich mee’.
Duurzaamheidsstrategie
De duurzaamheidsstrategie van LOWA is een uitbreiding van het bestaande, uitgebreide Corporate Responsibility concept en omvat vier actiegebieden met concrete doelen. We lichten de actiegebieden ‘Producten’ en ‘Toeleveringsketen’ voor je toe.
1. Producten
LOWA ontwikkelt momenteel richtlijnen voor duurzame productontwikkeling. Vanaf 2027 moeten alle nieuwe producten aan deze richtlijnen voldoen. Tegen 2027 zal 80% van de LOWA-modellen levenscyclusanalyses (LCA) volgens relevante milieunormen hebben en vanaf 1 januari 2025 is de volledige LOWA collectie vrij van PFC's. Daarnaast heeft LOWA een interne reparatieservice, die jaarlijks ongeveer 40.000 reparaties uitvoert, om de levensduur van schoenen aanzienlijk te verlengen.
2. Toeleveringsketen
Sinds 2023 is LOWA de eerste schoenenfabrikant met Europese productie die lid is van de Fair Wear Foundation. Deze internationale, onafhankelijke organisatie voert jaarlijkse controles uit om transparantie te bieden over arbeidsomstandigheden in zowel eigen faciliteiten als die van productiepartners.
‘We zien duurzaamheid niet als een eindpunt, maar als een proces waarin we stap voor stap onze doelen benaderen. Innovaties in ontwerp, materialen en productietechnieken maken deel uit van dit proces, evenals de wensen van klanten, medewerkers en partners. Met ons eerste duurzaamheidsrapport maken we ons engagement transparant en laten we ons meten aan onze doelen’, aldus Annika Jestädt, hoofd Corporate Responsibility bij LOWA.
Het volledige rapport kun je via deze link lezen: https://media.lowa.de/pdf/LOWA_Sustainability_Report_EN_20240923_final.pdf