NL FR EN

Jubileum interview met: Jeroen de Wit!

25 jaar in dienst en nog steeds elke dag met plezier naar het werk

In een tijdperk waarin baanhoppen de norm lijkt te zijn, viert TCK Sports Group met trots het indrukwekkende jubileum van drie medewerkers, die elk een kwart eeuw lang hun toewijding hebben betoond aan ons bedrijf.

Eén van deze loyale werknemers is Sales Manager Jeroen de Wit, die in 2023 zijn zilveren jubileum bij TCK vierde. In een exclusief interview deelt Jeroen zijn ervaringen, reflecteert hij op de veranderingen binnen ons bedrijf en deelt hij zijn geheim om zo een lange periode op een plek te blijven.

Natuurlijk zullen we ook de twee andere TCK-ers in de schijnwerpers plaatsen, die in 2024 hun 25-jarig jubileum vieren: Claudie Dullens (medewerker Finance) en Ramon Nellissen (Operations Director). Ook met hen gaan we uitgebreid in gesprek om meer te weten te komen over hun ervaringen. Houd daarvoor de nieuwsbrieven van TCK in de gaten!

Lees hier het interview met Jeroen de Wit:

Jeroen de Wit, Sales Manager bij TCK Sports Group, kijkt met trots terug op een kwart eeuw aan ervaring binnen het bedrijf. In het interview vertelt hij over de hoogtepunten in zijn loopbaan, de evolutie van TCK Sports Group en wat hem heeft gemotiveerd om gedurende al die jaren bij TCK te blijven.

TERUGBLIK OP 25 JAAR

Wat was de belangrijkste reden waarom je destijds voor ons bedrijf koos?
Ik wilde naar buiten, weg uit de sportwinkel (Intersport Brejaart). Ik deed daar ook inkoop, dus kwam veel in contact met vertegenwoordigers, en dat leek mij ook wel wat en ik deed dus een aantal open sollicitaties. Ik kreeg natuurlijk keurige afwijzingen, want er waren geen vacatures bij de populaire merken, maar van Dirk kreeg ik een paar weken later alsnog een uitnodiging. Ik koos niet voor TCK, maar TCK voor mij... achteraf bleek ik de enige kandidaat.

Wat herinner je je het meest van je eerste werkdagen bij TCK?
Ik moest het enerzijds zelf uitzoeken, ik had een auto, een telefoon, een collectie en een klantenlijst en de mededeling was van: succes! Anderzijds kreeg ik dus wel meteen heel veel vrijheid en veel verantwoording. We hadden nog lang niet zo veel verkooppunten als nu, en ik mocht dus flink pionieren. Met name in Belgie konden we wel wat meer klanten gebruiken. En met de LOWA skischoenen was het ook knokken voor marktaandeel. Een mooi avontuur, die eerste jaren!

Kun je ons iets vertellen over de veranderingen die je hebt gezien bij ons bedrijf gedurende de afgelopen 25 jaar?
Goh, toen ik kwam waren we met misschien 10 mensen in totaal. Pascal, Mia en Patrick namen de orders aan, printten meteen de pakbon en liepen het magazijn in om de order direct te picken en in te pakken. We kenden elkaar ook allemaal, en wisten persoonlijk veel van elkaar. Dat is nu met meer dan 75 man niet meer te doen. Als ik niet onderweg was, zat ik in Leusden in een showroompje van een paar vierkante meter. Toen ik mijn eerste (LOWA)collega kreeg, belden we om de beurt met de vaste telefoon een klant om een voororder-afspraak te maken. Als we voororders schreven in Leusden, dan moesten we om de beurt op een desktop computer die orders invoeren. Dat is logischerwijs allemaal veranderd, maar het moge duidelijk zijn dat TCK op digitaal vlak altijd voorop gelopen heeft in de sportbranche, en dat dat voor een significant deel bijgedragen heeft aan de groei. Wat altijd voorop gestaan heeft bij TCK is de samenwerking met de klant. Geen eenrichtingsverkeer, maar samen sterker en beter worden. Dat spreekt me enorm aan.

Is er een bepaald moment geweest of een ervaring die je hebt opgedaan die een blijvende indruk op je heeft achtergelaten?
Klanten die jou slecht of juist goed behandelen. Dat maakt hoe dan ook indruk, dat blijft hangen. Juist omdat je het samen moet doen. Het zit soms in hele kleine dingen. Een meer praktische ervaring die ik heb op gedaan was met de eigenaar van Gabel, dat was nog voordat we LEKI vertegenwoordigden (Gabel trekking- en skistokken). Tijdens een sales meeting in 1999 gingen we onder zijn leiding een berg op in de buurt van Bassano del Grappa. We liepen in een stevig tempo, eerst met stokken en toen zonder. Toen merkte ik voor het eerst wat die stokken voor je doen en wat je zogenaamd mist als je ze niet gebruikt. Dat was met recht een blijvende indruk. Ik gebruik die ervaring nog regelmatig in de verkoop en bij clinics.

BEDRIJFSCULTUUR

Hoe zou je de bedrijfscultuur bij TCK omschrijven?
Informeel, godzijdank.. Iedereen kan zichzelf zijn, vind ik. Er heerst een cultuur waarin iedereen kan zeggen wat ie wil zeggen, en altijd wel ergens, bij iemand gehoor vindt. Maar soms neemt dat ook wel eens de overhand. Of is dat alleen in de sales? (grapje!) Ik denk dat binnen TCK een redelijke no-nonsense cultuur bestaat en een gezonde (arbeids)mentaliteit.

Op welke manier is deze veranderd sinds je bij ons werkt?
Niet zo zeer.. door de groei en hoe groot we nu zijn liggen een aantal dingen meer en meer vast in regels, systemen en procedures. Daar is niks mis mee. Zolang je het vermogen maar hebt om mee te bewegen, aan te passen, en vooral mee te ontwikkelen.

SAMENWERKING

Zijn er specifieke teamervaringen die je bijblijven?
Och zoveel… we hebben met elkaar heel veel leuke en gekke dingen meegemaakt op dealerreizen, salesmeetings en beurzen. Ik heb echt tal van verhalen en anekdotes in de categorie Daar Had Je Bij Moeten Zijn. Met LOWA meetings kwamen we op vele mooie plekken in Europa, van Barcelona en Wenen, tot de top van de Jungfraujoch. De vele dealerreizen naar LOWA en LEKI, al die keren, daar draaiden we als team echt heel sterk. Klanten waren altijd laaiend enthousiast. We functioneerden dan 3 of 4 dagen als vertegenwoordiger, reisleider, gids, vertaler, entertainer, cateraar, alles! En met elkaar, als een echt team. We hebben heel veel plezier gehad en enorm met elkaar gelachen.

Zijn er bepaalde medewerkers, mentoren of leidinggevenden die een bijzondere invloed op je hebben gehad tijdens je loopbaan bij TCK?
In de eerste plaats Jan Maassen natuurlijk. Die man heeft mij zoveel laten doen, waardoor ik zoveel kon leren. We hebben ongelooflijk veel klantafspraken samen gedaan, voor hete vuren gestaan. Maar ook ontzettend veel gelachen. Van Werner Riethmann (mede-eigenaar van LOWA) heb ik ook veel geleerd. Die man heeft zo een charisma. Weet ontzettend veel van schoenen, van A tot Z , van de productie tot de verkoop. En als je je daar voor open stelt en naar hem wilt luisteren, deelt hij zijn kennis graag. Ik luister nog steeds graag naar hem. Het was heel leuk dat hij op het 100-jarig jubileumdiner van LOWA uitgerekend bij ons aan tafel kwam zitten. Hij is ook echt een mensen-mens. Heeft oog voor iedereen. En tot slot, Peter Bruinewoud is toch wel de collega waar ik het langst mee werk. - Wij lopen al zo lang mee - zeggen we altijd gekscherend tegen elkaar. Maar ik heb met Peter samen heel veel leuke herinneringen, die we dan ook graag samen ophalen.

Wat is het meest waardevolle advies dat je hebt gekregen tijdens je loopbaan en hoe heeft dit je geholpen?
Ja.. ik heb er een aantal van Jan gehad, nee meerdere.., maar die kan ik hier niet noemen haha! Maar Werner Riethmann zei ooit - Je moet voorop lopen om sporen achter te laten. En niet in de sporen van een ander lopen - Dat zei hij in het algemeen, niet persoonlijk. Maar is me wel altijd bij gebleven. Verder heb ik een aantal waardes die ik nastreef, maar die ik niet direct van iemand in het bijzonder meegekregen heb (waarschijnlijk wel indirect van Jan, van Dirk en zelfs van Dirks vader Guido): dat verkopen om het verkopen niet des TCK is, maar dat verkopen meer - helpen kopen - is bijvoorbeeld. Dat is weer die samenwerking, en het met en voor elkaar doen.

PROFESSIONELE GROEI

Zijn er bepaalde kansen die je hebt gekregen, of uitdagingen die je hebt ervaren, die hebben bijgedragen aan je professionele ontwikkeling?
Dat ik van begin af aan mee mocht naar grote beurzen zoals ISPO en Outdoor Friedrichshafen en naar salesmeetings, en al vrij snel deel mocht uitmaken van het Product Counseling Team van LOWA. Samen met de andere grote exportlanden Zwitserland, Oostenrijk, USA/Canada mogen we het productontwikkelingsteam van LOWA adviseren. Input geven waar het merk naartoe moet, etc.

Op welke projecten of prestaties ben je het meest trots?
Op het project "Nijmeegse 4daagse" natuurlijk, daar laat TCK zich op haar best zien, vind ik. En dat doen we met z’n allen. En daarnaast ben ik ook trots op een herinnering: als broekie stapte ik ietwat brutaal binnen bij wat nu een van onze grootste klanten is, met het beleefde verzoek of ik de eigenaar kon spreken, omdat ze geen LOWA verkochten. Ik werd weggestuurd, overigens ook beleefd, maar het zaadje was wel geplant.

BALANS TUSSEN WERK EN PRIVE

Hoe heb je een gezonde balans tussen werk en prive weten te behouden gedurende al die jaren?
Of het in balans was en is weet ik niet, maar feit is wel dat mijn vrouw Silvia mijn ontwikkeling nooit in de weg gestaan heeft. Doordat zij aanvankelijk thuis bleef voor de kinderen (tijdens hun basisschooljaren niet werkte) kon ik me volledig inzetten voor TCK. Dat scheelt wel. Ik was altijd inzetbaar en flexibel. Nooit rekening hoeven houden dat de kids opgehaald moesten worden of iets dergelijks. Geen papa-dagen bijvoorbeeld. Maar dat haalde ik de meeste weekenden wel in. Vakanties zijn ook altijd erg belangrijk voor ons, daar investeren we in, en dat maakt veel goed.

VERANDERINGEN IN DE BRANCHE

Hoe zijn de trends in de branche de afgelopen 25 jaar veranderd en hoe heeft dit invloed gehad op je werk?
In onze branche verloopt alles wel geleidelijk. Natuurlijk zijn er veranderingen, op gebied van product: alles wordt lichter en atletischer. Maar bij een merk als LOWA blijft Het Oude er ook naast bestaan, dat vind ik wel mooi. De omgang met klanten is gelukkig niet heel veel veranderd, maar dat komt ook door hoe je jezelf opstelt, hoe je meebeweegt.

BETROKKENHEID EN MOTIVATIE

Wat motiveert je nog steeds na al die jaren om bij TCK te werken?
Het merk LOWA motiveert me. Wat zij ontwikkelen, daar mag ik van begin af aan in de keuken meekijken en sta ik dus ook 99 van de 100x achter. En natuurlijk de toegevoegde waarde van TCK. Steeds opnieuw weten we onze relevantie als distributeur te verbeteren en het motiveert om dat uit te dragen en eraan bij te dragen.

TOEKOMSTIGE DOELEN

Heb je nog professionele doelen die je wilt bereiken in de komende jaren?
Ja die heb ik zeker wel. Ik wil graag LOWA voor een nog breder publiek bekend en toegankelijk maken. Er liggen nog volop kansen in de beroepssector; met LOWA Professional, maar ook met LOWA Kids en niet te vergeten in LOWA ATR (Trailrunning).

ADVIES VOOR NIEUWKOMERS

Welke adviezen zou je geven aan nieuwkomers in het bedrijf op basis van je eigen ervaringen en lessen die je hebt geleerd?
Blijf (bij) jezelf, wees eerlijk en redelijk in je manier van handelen. En zorg dat je plezier in je werk hebt. Je werkt niet alleen voor de centen, maar ook voor een stuk voldoening. En daarbij denk ik dat we bevoorrecht zijn dat we in de Vrije-Tijd-Sector werken, met fantastische producten. Ik zou geen merken in de elektronica of Doe-Het-Zelf materialen willen en kunnen vertegenwoordigen, bijvoorbeeld.

DANKBAARHEID EN REFLECTIE

Waar ben je het meest dankbaar voor gedurende deze 25 jaar? Wat waardeer je het meest aan je tijd bij TCK?
Dankbaar voor het vertrouwen van Dirk, maar zeker ook van Pepijn, waar ik doorgaans wat meer mee te maken heb. De vrijheid die ik gekregen heb, en nog steeds krijg, om beslissingen te nemen en dingen uit te voeren op mijn manier. De verstandhouding met beide is verschillend, maar wat overeenkomt is het wederzijds respect en vertrouwen. Dat waardeer ik zeer.

TCK heeft het zilveren jubileum van Jeroen de Wit gevierd tijdens het kerstevenement dat voor alle medewerkers en hun partners afgelopen december was georganiseerd. Het succes van Jeroen illustreert niet alleen zijn professionele inzet, maar benadrukt ook de positieve bedrijfscultuur en het stimulerende werkklimaat binnen TCK Sports Group.