NL FR EN

Omdat iedereen zich op de fiets comfortabel moet voelen

Interview met Heike Schönemann, snijspecialist bij GONSO

‘Ons doel is om mensen in alle maten te motiveren om te sporten en hen te ondersteunen bij het zorgen voor hun gezondheid’. Aan het woord is Heike Schönemann, snijspecialist bij het Duitse merk GONSO. In onderstaand interview vragen we haar alles over de fietskleding van GONSO, de materialen, de pasvormen en de maten. Lees snel verder!

Welke maten biedt GONSO voor vrouwen en mannen? Strekt dit zich uit over de hele collectie of zijn er uitzonderingen?
‘Voor vrouwen is de gehele GONSO collectie verkrijgbaar in maat 34 tot 52. We hebben sommige fietsbroeken in korte maten, maat 18 – 26. Voor mannen lopen de maten van S tot 6XL, waarbij sommige producten in korte en/of lange maten beschikbaar zijn: K24 – K33 en L94 – L118.

GONSO is uitgegroeid tot een maatspecialist met een breed assortiment. Ons doel is om mensen in alle maten te motiveren om te sporten en hen te ondersteunen bij het zorgen voor hun gezondheid. Het is voor ons belangrijk om niemand uit te sluiten. Groot of klein, compact of slank, iedereen zou dezelfde keuze bij GONSO moeten hebben en de kans om zijn/haar favoriete product te dragen. Ons uitgangspunt is om iedereen zich comfortabel te laten voelen in onze functionele fietskleding en iedereen maximaal van het fietsen te laten genieten!’

Welke criteria gebruikt GONSO voor de verschillende maten en waarom?
‘De maatvoering van onze damescollectie is gebaseerd op de professionele data van het Hohenstein Instituut. Deze waardes zijn gebaseerd op doorlopende statistische metingen. Hiervoor zijn ongeveer 10.000 vrouwen en hun exacte lichaamsmaten geregistreerd en geanalyseerd met behulp van de laatste 3D technologie. Deze waardes worden continu aangepast, aangezien economische en sociale factoren een significante impact hebben op lichaamsvormen en -maten.

Voor mannen vertrouwen we op onze decennialange ervaring en expertise op het gebied van pasvorm en snit. Ook in dit segment beoordelen we onze maten en passen we deze continu aan voortdurende veranderingen aan’.

Zijn er uniforme richtlijnen (op nationaal, Europees of internationaal niveau) die als basis gebruikt worden of bestaat zoiets niet?
‘Lichaamsvormen en maten zijn over de wereld heel verschillend. Om te voldoen aan de eisen van een brede internationale markt, is het essentieel dat we rekening houden met deze verschillen. Bij GONSO ligt onze focus op de Europese markt, waardoor we ook focussen op Europese snits’.

Er zijn verschillende maten (S, M, L, XL of 34, 36, 38,…). Waarom is dit en wat is het verschil?
‘Bij de damescollectie legt GONSO de focus op standaard maten. Deze zijn meer gedetailleerd en individueel en bieden een meer nauwkeurige pasvorm. De reden hiervoor is dat de stappen tussen twee individuele maten een stuk kleiner zijn. Bijvoorbeeld: het verschil in bustemaat tussen elke maat is tussen de 4 en 6 centimeter’.

Zijn er verschillen in maat tussen jacks, shirts, hesjes en broeken? Is bijvoorbeeld een fietsbroek in maat L proportioneel groter dan een shirt in dezelfde maat?
‘Bij GONSO is elke maat gebaseerd op identieke afmetingen, ongeacht welke laag of kledingcategorie. In andere woorden, elke maat omvat het hele assortiment: van ondergoed tot shirts en jacks, recht naar onze fietsbroeken. We passen alleen de breedte aan om te voldoen aan de verschillende eisen van uiteenlopende activiteiten. Hier maken we onderscheid tussen loose fit, semi fit en tight fit. Het leuke is dat lichaamsverhoudingen en smaken ook heel uniek zijn. Er zijn bijvoorbeeld mannen die over het algemeen dun zijn, maar wat voller rond de buik. Zij hebben dan een broek in maat M nodig en een shirt in L. Of, ze voelen zich gewoon beter in een wat grotere maat. Er zijn ook vrouwen met stevigere benen, maar een extreem dun bovenlijf’.

Verschillen de maten van GONSO ook per collectie, zodat iemand bijvoorbeeld in de bike touring collectie maat M nodig heeft, maar in een ander segment maat S of L?
‘Nee, er zit geen verschil in maat tussen de verschillende collecties van GONSO. Zoals hierboven genoemd, maken we alleen onderscheid in verschillende breedtes (pasvormen). Het is vooral een kwestie van persoonlijke voorkeur, maar iedereen kan zelf beslissen in welke maat hij/zij zich comfortabel voelt en of een wielrenshirt sportief en strak moet zitten of juist wat wijder’.

Hoe weten fietsers wat de juiste maat voor hen is? Welke maten zijn relevant voor shirts en welke voor broeken? Welke rol speelt het beoogde gebruik en de positie op het zadel?
‘We hebben een afbeelding ontworpen die iedereen als richtlijn kan gebruiken bij het opnemen van de maten. Mensen kunnen hun eigen maten vergelijken met de afmetingen in de tabel en vol vertrouwen de juiste maat bepalen. Het beoogde gebruik en de positie op het zadel spelen een grote rol in fietskleding. Daarom gebruiken we modellen op fietsen om alle snits optimaal aan te passen.

Een broek voor een zittend trappende positie heeft zeven centimeter in lengte extra nodig vergeleken met een broek voor een staande positie. De rug moet ook langer zijn als het bovenlichaam voorovergebogen op de fiets zit. Ook de mouwen hebben net een beetje extra lengte nodig als ze naar het stuur gestrekt zijn in plaats van naar beneden’.

Zijn er productie gerelateerde factoren die kledingmaten beïnvloeden? Zijn er bepaalde materialen die gewoonweg niet gebruikt kunnen worden voor bepaalde maten/vormen? En met welke uitdagingen moet rekening worden gehouden?
‘Dankzij onze kennis en expertise hebben we een enorme hoeveelheid ervaring en weten we precies met hoeveel stof we rekening moeten houden voor naden etc., zodat het eindproduct consistent, functioneel en precies de opgegeven maat is. Dankzij onze eigen productiefaciliteiten met een zeer laag personeelsverloop, zijn we in staat om de vaardigheden van onze naaisters zeer goed te trainen en te ontwikkelen. Hierdoor kunnen ze de uitdagingen van het verwerken van elastische stoffen of het precies en nauwkeurig innaaien van de zeem zonder problemen aan. Deze competentie is enorm belangrijk als het gaat om het produceren van kwalitatief hoogwaardige producten’.

In hoeverre worden snits en kledingmaten actief gebruikt voor het vormgeven van een merk? Gebruikt GONSO bijvoorbeeld meer casual snits om zichzelf te positioneren als een casual of vrijetijdsgericht merk of juist strak zittende snits om zichzelf te presenteren als een merk voor sportieve fietsers?
‘In onze collecties focussen we op de volgende disciplines: bike touring, mountainbiken en wielrennen. Onze voornaamste doelgroep zijn op plezier georiënteerde fietsers die de voorkeur geven aan een meer casual pasvorm. In het wielrensegment is onze collectie wat sportiever en heeft de kleding een wat strakkere pasvorm dan in de andere categorieën’.

Binnenkort vertelt Heike je alles over de fietsbroeken van GONSO!