NL FR EN

Waarom we onze producten niet als ‘vegan’ bestempelen

deuter legt het uit!

Wie dacht dat veganisme alleen maar een hype was, heeft het toch echt mis. In 2020 waren er alleen al in Duitsland 1,13 miljoen veganisten. Een markt die dus in de lift zit! In tijden van schandalen op de vleesmarkt is deze trend voor velen een levensstijl geworden, die zich niet meer beperkt tot de inhoud van de koelkast. Vooral outdoorliefhebbers, die zich bewust, duurzaam en verantwoord in de natuur bewegen, denken vaak aan natuurvriendelijke materialen. Het is dus niet gek dat deuter steeds vaker de vraag krijgt: ‘Zijn jullie rugzakken en slaapzakken eigenlijk wel vegan?’. Hieronder beantwoorden we deze vraag!

‘Ja of nee?’. Het antwoord op deze vraag is echter niet zo eenvoudig. Zoals zo vaak is de realiteit complex, zo ook als we dieper ingaan op de definitie van ‘veganistisch’.

Wat betekent ‘veganistisch’ precies?
Veganisme respecteert de natuurlijke rechten van dieren op hun leven en een vrij, ongeschonden bestaan. Veganisten onthouden zich daarom van alle voedingsmiddelen en producten van dierlijke oorsprong, vermijden producten waar voor de productie dieren (indirect) worden aangetast en wijzen elke vorm van gebruik van dieren af. Bij het bepalen of een product vegan is of niet, gaat het enerzijds om de duidelijk herkenbare dierlijke materialen, zoals wol, dons, vilt, leer, hoorn en parelmoer. Aan de andere kant gaat het ook om onderdelen van de productieketen, die bij nader inzien van dierlijke oorsprong zouden kunnen zijn. Denk dan bijvoorbeeld aan enzymen die worden gebruikt in textielprocessen, kleefstoffen van dierlijke oorsprong, verven die op dieren worden getest of van dierlijke componenten zijn gemaakt en kunststoffen gemaakt van ruwe olie die vervuilend is voor de onderwaterwereld.

Hoe veganistisch zijn outdoorproducten eigenlijk?
Strikt genomen kun je alleen met een zuiver geweten adverteren dat je een veganistisch product maakt als je de hele keten kunt controleren en volledige transparantie hebt over alle kleine onderdelen van elke stap in het productieproces. Dit is bijna onmogelijk, wat het zo moeilijk maakt om producten ‘veganistisch’ te noemen. Daarnaast is er geen uniforme, wettelijke en/of beschermde definitie van het begrip ‘veganistisch’. De keurmerken die op dit moment worden gebruikt, zijn niet gebaseerd op een uniform basisbegrip, En zo kan elke fabrikant zelf bepalen of hij alleen de belangrijkste materialen die hij gebruikt of alle onderdelen van zijn product als veganistisch bestempelt.

deuter belooft alleen wat ze kan nakomen
deuter heeft besloten om alleen te beloven wat ze met een gerust hart kan nakomen: in de belangrijkste synthetische materialen (polyester en polyamide) van de producten van deuter worden geen directe dierlijke producten gebruikt. Ook in decoratieve elementen en daar waar het niet absoluut noodzakelijk is worden geen dierlijke materialen gebruikt. Dit is een feit.

Samen met de leveranciers streeft deuter naar absolute transparantie, maar ze kunnen geen 100% betrouwbare uitspraken doen over de productieprocessen in het voortraject. Kleurstoffen of coatings kunnen chemische componenten van dierlijke oorsprong bevatten. Hetzelfde geldt voor componenten van de proceschemie of verschillende componenten van machine oliën voor de productie van textieloppervlakken. Daarom onthoudt deuter zich bewust van het labelen van haar producten als vegan.

Duurzaam en veganistisch waar het zinvol is
Bij deuter ligt de focus op de productie van duurzame producten. Het merk beschouwt dit als haar grootste bijdrage aan sociale en ecologische verantwoordelijkheid. deuter hecht veel belang aan de selectie, herkomst en verwerking van materialen en eerlijke, duurzame omstandigheden in de gehele productieketen. De inspanningen van het merk op het gebied van duurzaamheid zijn bluesign® gecertificeerd en sinds 2020 zijn alle deuter producten PFC vrij. Daarnaast werkt het merk aan oplossingen om afval te recyclen en opnieuw te gebruiken.

deuter is op de goede weg om doelen op het gebied van duurzaamheid en productdoelen met elkaar te verenigen. Het optimaal benutten van middelen heeft voor het merk de hoogste prioriteit. Om de veerkracht en de levensduur te garanderen worden de meeste producten van polyamide en polyester gemaakt. Voor de hoogwaardige slaapzakken vertrouwt deuter bewust op de natuurlijke en hernieuwbare grondstof dons, die qua functionaliteit en efficiëntie onverslaanbaar is. Hierbij voldoet het merk wel aan de dierlijke verantwoordelijkheid door alleen RDS gecertificeerd dons te gebruiken.

Conclusie
Dierenwelzijn en behoud van de natuur zijn erg belangrijk voor deuter. Daarom neemt het merk dit serieus, wegen ze de behoefte aan materialen van dierlijke oorsprong verantwoord af en streven ze naar een zo groot mogelijke transparantie in de productieketen.