NL FR EN

Alleen roze is niet genoeg!

Aan het woord: Angela Vögle, teamleider van het deuter SL Team

‘In 2005 zat ik samen met Bernd Kullmann, toen de CEO van deuter, om te praten over rugzakken speciaal voor vrouwen. Beide wisten we toen nog niet waar dit gesprek toe zou leiden… In die tijd hadden we een aantal rugzakken in een S en SL versie. Deze ‘Slim Line’ modellen waren speciaal: het Aircontact rugsysteem, de heupgordel en de schouderbanden waren aangepast aan de anatomie van mensen die wat kleiner zijn. We wilden deze ‘geheime’ rugzakken voor vrouwen laten uitgroeien tot een volwaardige damescollectie. Immers, we hebben bij deuter een traditie met de dames Tauern rugzak, ontworpen in 1959’, aldus Angela Vögle. Hoe het verder ging met de deuter damescollectie? Je leest het hieronder.

Angela vervolgt: ‘Ik zat dus met Bernd Kullmann samen, te brainstormen over het idee om een team van vrouwen samen te stellen, onder andere met onze grafisch ontwerper Sibylle Manger, die al haar vrije tijd buiten doorbrengt. Bij deuter ontwerpen we elk product met de ondersteuning van experts, zo ook de damescollectie. Mijn missie? Een groep vrouwen bij elkaar, naar buiten gaan, de ‘S’ rugzakken testen, deze rugzakken roze maken en tadaa, we hebben een deuter damescollectie’.

‘Eenvoudig’, dacht Angela. Ze vertelt verder: ‘We vroegen de beste vrouwelijke bergbeklimmer, Gerlinde Kaltenbrunner, om onze producten te testen onder de meest barre omstandigheden. En we kregen nog meer vrouwelijke bergbeklimmers, fietsers en alpinisten bij elkaar: de vrouw van een van onze collega’s, vrienden, een vertegenwoordigster en deuter medewerkers. We kwamen bij elkaar om de ‘S’ modellen te testen en een aantal modellen toe te voegen, om zo een complete collectie te maken. Al snel werd het duidelijk: dit is helemaal niet makkelijk! Geen van de rugzakken zat goed op de rug bij de vrouwen. De pasvorm bewees één ding: het productontwikkelteam was gericht op mannen. De schouderbanden waren comfortabel gepolsterd, maar gleden van onze relatief smalle schouders. We konden makkelijk een drinkfles tussen de heupgordel en onze heupen steken, iets wat misschien praktisch klinkt, maar absoluut niet comfortabel is. En er waren drukpunten van de onderkant van de grote heupvleugels, niet aan te raden tijdens een vijf uur durende tocht met behoorlijk wat materiaal…’.

‘Wat is er fout?’, vroegen de vrouwen zich af. ‘Zijn wij allemaal buiten proportie? Of was er iets mis met het ontwerp van de rugzakken?’. Angela vertelt verder: ‘We hebben statistieken van de vrouwelijke anatomie bestudeerd, R&D man Steve Buffinton bij de kraag gegrepen en zijn aan de slag gegaan met de rugzakken. Met naald en draad, met ideeën en verzoeken: kortere, smallere schouderbanden, conisch gevormde heupvleugels en een borstriem die boven de borsten valt. En al snel veranderde de ‘maak het gewoon roze’ benadering in een compleet nieuw levenswerk! Om eerlijk te zijn, in dat stadium dachten we niet eens meer aan de kleur. We waren geobsedeerd door de pasvorm, de pasvorm, de pasvorm en de pasvorm. En we wisten dat deze opnieuw gevormd moest worden, van boven- tot onderkant’.

‘Het bleek een kleine revolutie te zijn’, aldus Angela. ‘Eindelijk, vrouwen hoefden niet langer de afgedankte rugzak van hun partner te gebruiken. Ze kunnen hun eigen rugzak kiezen, die speciaal voor hen ontworpen is. Natuurlijk, het proces heeft veel tijd gekost. Het kostte veel vergaderingen en testmodellen voordat we tevreden waren over de damescollectie. Daarna rees de vraag hoe we de boodschap gingen communiceren. We wilden iets waardoor de rugzakken in de winkels zouden opvallen. Dus kwamen we nog een keer bij elkaar en vertelde ik over mijn persoonlijke winkelervaring: ik had recent een duur waspoeder gekocht, alleen maar omdat je er een kleine tube handcrème bij kreeg. Toen ik thuiskwam was ik eerst boos, maar daarna bedacht ik dat we dit ook voor onze nieuwe damescollectie konden gebruiken. Onze rugzakken hadden een leuk accessoire nodig, iets dat ook nog bruikbaar is. We hadden een lange discussie en uiteindelijk was iedereen het eens met de bloem’, aldus Angela.

Angela vervolgt haar verhaal: ‘Echter, dit was niet de enige uitdaging voordat de rugzakken klaar zouden zijn om in de winkels te liggen. Uiteindelijk bleken de rugzakken ook te passen bij kleine mannen met smalle schouders. Ons verkoopteam stond erop om ook dit te communiceren. Ze wilden niet dat mannen afgeschrikt zouden worden door een rugzak die in de markt wordt gezet als specifieke damesrugzak. Daarvoor moesten we een neutrale benaming kiezen. Uiteindelijk kozen we voor SL: Slim Line. We wilden de bloem als een visueel herkenningspunt. We gingen van start met een test van een week bij Sporthaus Schuster in München, waar we de rugzakken presenteerden met een door Sibylle ontworpen papieren bloem. Het ging verrassend goed: het trok de aandacht van vrouwelijke klanten en ze wilden meer weten over de rugzakken: waarom zit er een bloem aan? Is dit een damesproduct? Maakt het echt een verschil? En wat is er nieuw aan? Op de OutDoor vakbeurs in 2006 introduceerden we de collectie groots. Daar waren ze, onze rugzakken die perfect waren aangepast aan de vrouwelijke anatomie: dichter bij elkaar liggende, smallere schouderbanden, een conisch gevormde heupgordel, een verstelbare borstgordel boven de borst en een korter rugsysteem. Herkenbaar door een gele bloem, die Sibylle in de tussentijd had aangevuld met een haarelastiekje’.

‘Inmiddels is er alweer een decennium voorbij en de SL range staat als een huis, zowel in de markt als bij deuter zelf. We hebben speciale damesslaapzakken toegevoegd, die korter zijn en een warme fleece voering hebben bij de voeten en rondom de nieren. Onze kleine club is uitgegroeid tot een professioneel SL team, dat vier tot zes keer per jaar bij elkaar komt. We praten over de markt, over nieuwe ontwikkelingen en proberen altijd verder te gaan. We zijn een team van 12 vrouwen, inclusief top bergbeklimmers Gerlinde Kaltenbrunner en Gaby Hupfauer. We testen de rugzakken dagelijks, of het nu in de bergen is of tijdens het mountainbiken. Het is dus niet verwonderlijk dat de SL rugzakken zo goed bij onze vrouwelijke klanten passen en zo veel gewaardeerd worden. Vandaag de dag biedt deuter de grootste selectie aan outdoor rugzakken voor vrouwen. Iets om trots op te zijn…’, aldus Angela. En wij kunnen het hier alleen maar mee eens zijn!