Van tenten voor bierfestivals naar de top van de Mount Everest. Bij het oprichten van zijn bedrijf in postzakken en beurstenten in 1898, had Hans Deuter niet kunnen denken dat het op een dag een van de meest invloedrijke en baanbrekende merken voor rugzakken en slaapzakken ter wereld zou zijn.
De drijvende kracht achter dit alles is een passie voor de bergen en de inspiratie die hieruit voorkomt om de beste en meest duurzame producten voor bergliefhebbers te maken.
Het merk heeft in de loop der jaren talloze innovaties bedacht die een revolutie teweeg hebben gebracht in de rugzakmarkt. Voor de eerste beklimming van Nanga Parbat in 1953, koos Herman Buhl voor de deuter Tauern, een rugzak die in 1930 was ontwikkeld. In 1984 zagen we zonder twijfel de grootste revolutie: de Aircomfort. Het eerste rugsysteem met een mesh rugpand, wat ervoor zorgde dat de concurrenten van deuter begonnen te zweten. Waarom? Omdat het bergbeklimmers datzelfde ongemak bespaarde.
In 1990, toen Bike Transalp pionier Andi Heckmair een rugzak nodig had om mee te nemen tijdens zijn tocht door de Alpen, werkte hij samen met deuter om de eerste rugzak specifiek voor fietsers te ontwerpen. In 1996 ontwierp Bernd Kullmann voor zijn eigen dochter een prototype voor een kinderdrager. De deuter Kid Comfort maakte z’n naam waar en was de eerste TÜV/GS gecertificeerde kinderdrager, en bleef ook een behoorlijk lange tijd de enige. Het verzoek van Gerlinde Kaltenbrunner voor materiaal dat perfect bij haar lichaam zou passen, was het begin van de huidige SL modellen, die speciaal voor vrouwen zijn ontworpen.
De lijst met ontwikkelingen en innovaties is eindeloos, iets waar deuter met trots op kan terugkijken. Maar, zoals deuter CEO Robert Schieferle uitlegt: ‘Vandaag de dag gaat het niet om het opsommen van al onze prestaties. Het gaat om het vieren van onze gezamenlijke passie met onze winkeliers en klanten’.
Het beschermen van het milieu en duurzaamheid staan centraal in de filosofie van deuter. De ‘deuter Promise’ gaat over het waarborgen van de verantwoordelijkheid vanaf het begin van de levenscyclus van een product. Van het gebruik van gerecyclede en duurzame materialen tot het vervaardigen van hoogwaardige producten die duurzaam zijn en het aanbieden van een levenslange, wereldwijde reparatieservice.
Om deze belofte aan klanten, werknemers en de planeet na te komen, handhaaft deuter de strengste normen voor milieubescherming, arbeidsveiligheid en consumentenbescherming. Sinds 2008 gebruikt deuter het bluesign® systeem om de hele productiecyclus hulpbronnenefficiënter en ecologischer te maken. Dankzij de implementatie van eerlijke werk- en productieomstandigheden heeft deuter in 2021 voor de negende keer op rij de felbegeerde Leader Status van de Fair Wear Foundation behaald. Daarnaast behaalde het merk in 2021 de Grüner Knopf certificering, het eerste door de staat gerunde keurmerk ter wereld dat nalevingsvormen vaststelt voor duurzaam geproduceerd textiel. Alle rugzakken en slaapzakken van deuter zijn sinds 2020 PFC vrij, om zo het milieu en de gezondheid te helpen beschermen. Ook is het Duitse merk actief betrokken bij verschillende organisaties. Zo is deuter medeoprichter van de European Outdoor Conservation Association (EOCA), een groep Europese bedrijven in de outdoorbranche die rechtstreeks natuurbeschermingsprojecten over de hele wereld financiert. Ook de bijdrage van deuter aan ‘1% for the planet’ helpt bij het financieren van milieuprojecten over de hele wereld. En om de eigen klimaatdoelen te halen, werkt het merk ook nog eens nauw samen met de experts van ClimatePartner.