ORTLIEB wint van Amazon in Duits Hooggerechtshof

Na vijf jaar is ORTLIEB in het gelijk gesteld in één van de rechtszaken tegen Amazon. Dit is niet alleen een belangrijke uitspraak voor ORTLIEB, maar voor álle merken.

De huidige rechtszaak m.b.t. het plaatsen van Google Ads door Amazon en het gebruik van een gerenommeerd merk om producten van andere/eigen merken te verkopen is niet alleen een duidelijke schending van handelsmerkrechten, maar ook van het mededingingsrecht voor effectieve en eerlijke concurrentie. Het winnen van dit geschil is een enorme troef voor ORTLIEB als merk. De reacties vanuit zowel de pers, de aangesloten retailers als de consumenten zijn dan ook overweldigend positief. Dit toont aan dat vasthouden aan een duidelijke strategie om de merkidentiteit te beschermen door middel van het opzetten en afdwingen van een strenge selectieve distributie de juiste weg is.

“Echter zullen we op de lange termijn alleen slagen als alle vertegenwoordigers van (handels)merken over de hele wereld in dezelfde geest werken en hun steentje bijdragen aan het behoud van deze strategie,” aldus Martin Esslinger, sales directeur van ORTLIEB Sportartikel GmbH.

Hoewel het een uitspraak is van het Duitse Hooggerechtshof, zal Amazon zijn Google-advertentiestrategieën in heel Europa moeten aanpassen. Daarnaast gaat ORTLIEB verder met het onderzoeken van de marktmacht van Amazon en andere online platforms in Europa en Amerika.

Het officiële Engelse persbericht is uiteraard als bijlage te vinden onderaan dit bericht.

Het selectief distributiesysteem van ORTLIEB is gebaseerd op de gespecialiseerde detailhandel om kwaliteitsstandaarden te garanderen bij de verkoop van haar producten. Deze is in 2019 weer bijgewerkt om voor de beste en meest eerlijke samenwerking te zorgen tussen online, offline en multi-channel retailers. ORTLIEB gelooft niet dat selectieve distributie gewaarborgd is in algemene marktplaatsen zoals Amazon. Daarom heeft ORTLIEB geen directe zakelijke relatie met algemene marktplaatsen, noch is de verkoop van haar producten door erkende retailers via deze platforms toegestaan.